Q&A – Wanneer anderen weigeren te communiceren

VRAAG

Beste Al,
Ik heb de Crucial Conversations training gevolgd en probeer met de vaardigheden te oefenen, maar het is moeilijk als de persoon met wie ik probeer te communiceren niet “meespeelt”. Als ik bijvoorbeeld probeer te vragen hoe hij of zij zich voelt of waarom hij of zij zich op een bepaalde manier voelt, krijg ik een antwoord als: “Ik weet het niet” of “Ik wil er niet over praten.” Dit beëindigt het gesprek en ik voel me verstikt en verslagen.

Wat kan ik doen?

Erica

ANTWOORD

Beste Erica,
Het is erg frustrerend als je iets met iemand wilt uitpraten en de enige reactie die je krijgt is: “Ik weet het niet”, of “Ik wil hier niet over praten”, of erger nog, een ijskoude blik doorspekt met een valse glimlach. Ik hoor je. Ik heb het meegemaakt.

Dus wat moet je doen als de ander niet mee wil spelen?

Ik denk dat je een voordeel hebt – je bent gemotiveerd en bekwaam omdat je de training hebt gevolgd en je vaardigheden hebt geoefend.

Of het nu op het werk is of thuis, je hebt de behoefte om een cruciaal gesprek te voeren en de ander praat niet met je. Hij of zij wil niet meedoen en zal niet ‘meespelen’. Wat ik je hier hoop te geven, zijn tips die je misschien wat extra opties geven om een dialoog aan te gaan met een koppige metgezel.

1. Start vanuit het hart. Ik stel voor dat je begint met het hart en jezelf de vraag stelt: “Welke non-verbale berichten stuur ik?” Soms hebben we gedragingen – subtiel of openlijk – die ons doel of onze intentie luider laten zien dan onze woorden. Een veel voorkomend patroon is om een gesprek heel prettig en aardig te beginnen, maar dan snel onze emoties te laten escaleren terwijl we aandringen op de oplossing die we willen. Of soms voordat we onze mond opendoen, beginnen we een gesprek met onze ogen en gebaren die aangeven: ‘Ik heb in mijn hoofd een rechtzaak gehouden en je schuldig bevonden; laten we praten.” Als dat gebeurt, willen andere mensen niet meespelen. Dit soort patronen zorgen ervoor dat mensen zich terugtrekken uit het gesprek.

Hier is een persoonlijk voorbeeld. Jaren geleden vond mijn derde dochter elk excuus om niet met mij te praten. Ze was veertien jaar oud en ik werd met de nek aangekeken. Ten slotte vroeg ik haar waarom ze zich zo bij mij gedroeg, en op een rustig moment opende ze haar hart. Ze vertelde me dat wat ik haar ook vroeg – of het nu over school, vrienden of iets heel anders ging – ik er altijd, altijd in slaagde om slechts twee onderwerpen te bespreken, haar cijfers en haar rommelige kamer.

Soms zijn we zo goed in debatteren dat de ander zich liever losmaakt of tegenwerkt in plaats van ruzie te maken. Zorg ervoor dat je je emoties onder controle krijgt voordat je je mond opent. Zorg ervoor dat je een wederzijds doel en wederzijds respect opbouwt voordat je begint en werk eraan om beide tijdens het gesprek te behouden. De andere persoon moet weten dat je een gemeenschappelijk doel hebt in plaats van een egoïstisch of tegengesteld doel.

2. Kies IPR. We merken vaak dat mensen het verkeerde onderwerp kiezen om te bespreken. Bij een cruciaal gesprek hebben we de neiging om eenvoudig boven complex te kiezen; recent over ver; en makkelijk boven moeilijk. In werkelijkheid moeten we de juiste kwestie bespreken in plaats van de meest geschikte. We gebruiken het acroniem IPR om je te helpen bepalen wat het juiste probleem werkelijk is. I staat voor inhoud en handelt het directe incident of de zorg af. P staat voor patroon en verwijst naar het feit dat het directe incident meer dan eens heeft plaatsgevonden en waarschijnlijk vaak genoeg om je van streek te maken. R staat voor relatie en is een gesprek dat je voert als je je realiseert dat het patroon zo alomtegenwoordig en ongewenst is dat het nu je gedachten, gevoelens en interacties met die persoon beïnvloedt.

Je moet een gesprek voeren, niet over de inhoud, maar over het patroon dat je ervaart – de manier waarop jullie praten of niet praten. Je moet uitleggen welk patroon je hebt opgemerkt en hoe dit je relatie beïnvloedt. Ik zie het gesprek als volgt gaan: “Bob, af en toe heb ik de behoefte om hier op het werk over een probleem te praten. De laatste twee keer dat ik met je probeerde te praten, zei je: ‘Ik weet het niet’ en ‘Daar wil ik het niet over hebben.’ Ik weet dat het moeilijk kan zijn om gesprekken te voeren over zaken als budget of deadlines. Ik wil het je niet moeilijk maken. Ik wil over deze kwesties kunnen praten, zodat we op de meest effectieve manier kunnen samenwerken. Waarom denk je dat het voor ons moeilijk is om deze gesprekken te voeren? Wat gebeurd er?”

Als de persoon nog steeds weigert te praten, zou ik vragen: “Wil je er alsjeblieft over nadenken? Ik wil niet dat je je ongemakkelijk voelt. Ik wil een aantal van deze problemen aanpakken, zodat we goed kunnen samenwerken. Kunnen we morgen een tijd plannen om elkaar te ontmoeten en over onze werkrelatie te praten?

3. Onderzoek natuurlijke gevolgen. In Crucial Accountability leren we het verschil tussen opgelegde en natuurlijke consequenties. Tot nu toe heb ik alleen de natuurlijke gevolgen geïntroduceerd van het niet kunnen communiceren. Mensen helpen begrijpen wat er zal gebeuren als je de problemen niet aanpakt, is een leerzame stap die hen motiveert om hieraan te voldoen. Je kunt bijvoorbeeld uitleggen hoe het gebrek aan praten over problemen collega’s, deadlines, budgetten en klanten beïnvloedt. Als je collega nog steeds niet luistert, leg je een consequentie op. In dit geval zou je waarschijnlijk iemand anders vragen om je te helpen of de situatie aan je baas te vertellen en haar vragen om een vergadering te beleggen.

4. Gebruik je vaardigheden; blijf kalm. Wanneer je situaties hebt zoals degene die je hebt beschreven, is het gemakkelijk om in minder dan nuttig gedrag te vervallen. Zorg ervoor dat je niet over de ander roddelt, boos wordt en over de rooie gaat, informatie achterhoudt of de ander vermijdt.

Wat je doet wanneer het er het meest toe doet, bepaalt de resultaten die je behaalt, de relaties die je opbouwt en hoe je over jezelf denkt als je in de spiegel kijkt. Mensen uitnodigen voor een dialoog, volhardend en geduldig zijn en je professionaliteit behouden, zal uiteindelijk grote voordelen opleveren.

Hoewel ik geloof dat je vooruitgang kunt boeken en er een groot potentieel in je relatie zit, wil ik afsluiten met te zeggen dat niet alle gesprekken werken. Je kunt er niet altijd in komen en je kunt er niet altijd de dingen uit halen die je wilt. Cruciale gespreksvaardigheden vergroten echter je kansen op het behalen van resultaten en het opbouwen en behouden van waardevolle relaties.

Succes,
Al

BLOG

Toegepaste training

GERELATEERDE RESOURCES

Doorgroeien naar high-performance?

Wil jij jezelf, je team of organisatie optimaal laten presteren? Wij hebben al veel organisaties mogen helpen om hun uitdagingen op het gebied van leiderschap, teamwork en productiviteit succesvol aan te gaan. Ontdek onze unieke concepten en effectieve aanpak. Stuur ons gerust een bericht om vrijblijvend kennis te maken. Wij zijn benieuwd welke uitdagingen jij aan wilt gaan.

LATEN WE KENNISMAKEN Arrow icon
Pijl VitalTalent blauw