Q&A – Als het je eerst niet lukt

VRAAG

Beste Joseph,

Ik werk zeer nauw samen met iemand die ik echt graag mag en respecteer. Ik heb één zorg over hoe hij de neiging heeft op mij te vertrouwen om alle kritiek op onze gezamenlijke projecten te behandelen. Ik heb geprobeerd de kwestie ter sprake te brengen en er een Crucial Conversation over te voeren, maar dat ging niet goed. Mijn gesprekspartner werd boos en zei me dat we van onderwerp moesten veranderen omdat hij zich zo opwond. Op dat moment liet ik het varen.

Ons wederzijds succes is afhankelijk van een open, eerlijke relatie. Ik ben bang dat ik wat schade heb aangericht in het onderling vertrouwen. Dus hier is mijn vraag: Als de eerste poging tot een Crucial Conversation mislukt en het vertrouwen is geschaad, maar het onderwerp is nog steeds belangrijk, moet ik het dan later nog eens proberen? Hoe kan ik de schade die ik heb aangericht ongedaan maken?

Met vriendelijke groet,

Richard

Auteur: Joseph Grenny

Joseph Grenny | Oprichter VitalSmarts

Mede-oprichter @Crucial Learning

ANTWOORD

Beste Richard,

Je bent al een heel eind op weg om dit probleem op te lossen. Het feit dat je deze persoon echt graag mag en respecteert, betekent dat je hart op de juiste plaats zit. Hier zijn een paar suggesties om de schade van je vorige poging te herstellen en om het veilig te maken om het opnieuw te proberen.

Ten eerste moet je onthouden dat mensen meestal niet defensief worden door wat je zegt. Wat er mis ging in je eerste gesprek was niet dat jij klaagde over het feit dat je collega jou niet bijstond terwijl anderen kritiek uiten op jullie gezamenlijke projecten. Wat er mis ging was dat iets in jouw gesprek de indruk wekte dat je jouw collega niet respecteerde, of dat jouw intentie om de kwestie aan te kaarten kwetsend was. In de woordenschat van Crucial Conversations was er geen sprake van ‘Wederzijds Respect’ of ‘Gezamenlijk Doel’, dus werd je collega defensief. Met voldoende veiligheid kun je met bijna iedereen over bijna alles praten. Dus de vragen die je jezelf moet stellen zijn:

1. Wat heb ik gedaan waaruit een gebrek aan respect of een slechte bedoeling zou kunnen blijken? Bijvoorbeeld: Denk aan je toon (was je ongewoon stil of luid – waarmee je toonde dat je overstuur was?); lichaamstaal (maakte je geen oogcontact, fronste je je wenkbrauwen of gedroeg je je op andere manieren anders dan wanneer je respect communiceert?); woordkeuze (gebruikte je om te beginnen woorden die veel emotie bevatten zoals: “je bent ontrouw geweest” of “je staat niet achter me”?).

2. Wat heb ik nagelaten om mijn collega gerust te stellen over mijn respect en positieve bedoelingen? Bijvoorbeeld: Toen hij defensief werd, heb je verzuimd om “uit de inhoud te stappen” en jouw respect en doel opnieuw te bevestigen? Toen je het gesprek begon, ben je toen meteen in de kwestie gesprongen zonder eerst een gezamenlijk doel en wederzijds respect vast te stellen?

Ten tweede, je moet een ander gesprek hebben. Maar het onderwerp van dit gesprek is anders. De Crucial Conversation die je nu moet voeren is: “Wat ging er mis bij het laatste gesprek?” Hier is een manier waarop je zou kunnen beginnen. Merk op dat deze voorgestelde aanpak model staat voor hoe je kunt beginnen met het opbouwen van een gezamenlijk doel en wederzijds respect:

“Ik maak me zorgen sinds ons laatste gesprek. Ik wilde praten over iets dat me bezighield en achteraf denk ik dat ik dingen heb gezegd die ik niet zo bedoelde. Op de een of andere manier denk ik dat ik beledigend overkwam of aanvallend. Dat was echt niet mijn bedoeling. Het spijt me zo. Kunnen we een paar minuten praten over wat ik verkeerd deed in dat gesprek? Ik zou het echt graag willen weten, zodat ik opnieuw kan proberen om deze kwestie op te lossen zonder over te komen op een manier die ik niet wil.”

Dit kleine script communiceert jouw respect voor de andere persoon en verduidelijkt jouw bedoeling. Als je het af hebt, luister dan goed. Stel verhelderende vragen. Probeer te begrijpen wat je deed of niet deed waardoor je collega jouw respect of intentie verkeerd begreep.

Tot slot, overweeg een vaardigheid die we “Tegenstellingen formuleren” noemen. Deze vaardigheid is uiterst nuttig bij het opbouwen – en indien nodig, het heropbouwen – van veiligheid. Een van de beste manieren om je voor te bereiden op een Crucial Conversation is jezelf af te vragen: “Hoe zou de andere persoon mijn respect verkeerd kunnen opvatten? Mijn bedoelingen?” Als je dat hebt beantwoord, voorkom dan het misverstand door een verklaring af te leggen die twee dingen doet:

1. Ontkracht het misverstand (Wijs specifiek op wat je niet wilt communiceren, bijvoorbeeld: “Ik wil niet dat je denkt dat ik ontevreden ben over onze werkrelatie. Ik stel deze kwestie niet aan de orde omdat ik teleurgesteld ben in jouw werk of in onze relatie”).

2. Bevestigt jouw ware bedoelingen of respect (“Ik heb het grootste respect voor jou en werk graag met je samen. Mijn enige bedoeling hier is om je te wijzen op iets dat je misschien niet eens beseft dat er gebeurt en dat problemen voor mij veroorzaakt. Vind je dat goed?”)
Als je op deze manier begint, kun je later veel weerstand vermijden.

Succes,
Joseph

BLOG

Toegepaste training

GERELATEERDE RESOURCES

Doorgroeien naar high-performance?

Wil jij jezelf, je team of organisatie optimaal laten presteren? Wij hebben al veel organisaties mogen helpen om hun uitdagingen op het gebied van leiderschap, teamwork en productiviteit succesvol aan te gaan. Ontdek onze unieke concepten en effectieve aanpak. Stuur ons gerust een bericht om vrijblijvend kennis te maken. Wij zijn benieuwd welke uitdagingen jij aan wilt gaan.

LATEN WE KENNISMAKEN Arrow icon
Pijl VitalTalent blauw