Q & A – Vier tips voor verandermanagement die elke leider kan gebruiken

VRAAG

Beste Justin,

Ons bedrijf lanceert een nieuw programma en mijn medewerkers staan zeer negatief tegenover de verandering. Hoe kan ik ze zover krijgen dat ze de verandering accepteren en meewerken?

Met vriendelijke groet,

Marijke

Auteur: Justin Hale

Justin-Hale

Master Trainer @ Crucial Learning

ANTWOORD

Beste Marijke,
Hier is de harde waarheid: hoe briljant het nieuwe programma ook moge zijn, mensen kunnen ervoor zogen dat het nutteloos is.

De uitdaging die je hebt is geen leiderschap uitdaging, maar een menselijke uitdaging. Tot op zekere hoogte besteden we allemaal tijd aan het beïnvloeden van anderen om anders te denken en te handelen dan zij doen – collega’s, familieleden, kinderen, buren, vrienden, enzovoort. Helaas nemen wij vaak onze toevlucht tot dwang, drang en charisma, maar stuiten dan op weerstand. Maar als zestig jaar sociaal wetenschappelijk onderzoek enige waarde heeft, dan heeft echte en blijvende invloed te maken met strategie. Dus, hier zijn een paar strategieën die in jouw situatie zouden moeten helpen.

VEREENVOUDIG HET VERZOEK
Te vaak vragen leiders hun mensen om vijftien dingen te doen om een nieuw programma tot een succes te maken. Doe dat niet. Je hebt geluk als je mensen één of twee gedragingen kunt laten overnemen. Dus, begin daar. Kies het kleinste aantal acties met een hoog hefboomeffect die je mensen wilt laten uitvoeren als onderdeel van dit programma.

En wees specifiek. Vraag hen niet om “initiatief te tonen” of “klantgericht te zijn”. Vraag hen in plaats daarvan om specifieke en reproduceerbare acties die je kunt zien en meten. Verklein het verzoek en verduidelijk de vereiste acties, en ze zullen eerder geneigd zijn te handelen.

VERMIJD SIMPLISTISCHE AANNAMES
Het is niet slecht om enkele veronderstellingen te maken over waarom jouw mensen niet gelukkig zijn met de verandering of er weerstand tegen lijken te hebben, maar laat jouw veronderstellingen niet simplistisch worden. Mensen doen wat ze doen (of doen niet wat ze zouden moeten doen) om een verscheidenheid van redenen. Op het moment dat je dingen zegt als “de enige reden waarom ze…” of “het enige wat we moeten doen is…” maak je het jezelf moeilijk om succes te hebben. Er is geen “wondermiddel” als het gaat om het veranderen van gedachten en gedrag. In plaats daarvan moet je een aantal zaken in overweging nemen: waarden, interesses, vaardigheden, cultuur, normen, stimulansen, hulpmiddelen, kennis, systemen, enzovoort.

BETREK DE OPINILEIDERS
Je hoeft niet iedereen te bereiken die je wilt beïnvloeden om hen te helpen veranderen; je hoeft alleen maar de mensen te bereiken naar wie iedereen luistert, ook wel bekend als jouw opinieleiders. Dit zijn de mensen in de organisatie waar iedereen naar toe gaat voor de “waarheid” over een situatie. Deze opinieleiders hebben sociaal kapitaal, dus het is van cruciaal belang dat je hen identificeert en betrekt.

Sommige leiders met wie ik werk vertellen me dat ze weten wie hun opinieleiders zijn en dat ze aarzelen om hen aan te spreken omdat ze negatief en uitgesproken zijn. Dat is normaal. Hier is het probleem: als je ze negeert of probeert om ze heen te werken, zullen ze waarschijnlijk hun sociaal kapitaal gebruiken om je nieuwe programma om zeep te helpen nog voor het goed en wel op gang is gekomen. Je kunt ze er beter vroeg bij betrekken. Spreek met hen af om naar hen te luisteren, luister naar hun frustraties en bespreek het “waarom” achter het nieuwe programma. Bedenk hoe het hen ten goede zal komen en maak die positieve uitkomsten zichtbaar.

SCEPTICISME NIET NEGEREN
Het is gemakkelijk om de sceptische opmerkingen aan te horen en ze dan af te schrijven. Als je dit doet, loop je het risico dat je feedback mist die de uitrol effectiever kan maken. In plaats daarvan vergadert je met jouw leiderschapsteam en bekijk je de top vijf van kritiekpunten die in de organisatie circuleren. Bekijk elke kritiek één voor één en stel de volgende twee vragen:
1. Wat zijn de elementen van waarheid in deze bezorgdheid?
2. Als we één actie zouden ondernemen naar aanleiding van deze feedback, wat zou dat dan zijn?

Waar je je mee bezighoudt, is waarschijnlijk het moeilijkste en belangrijkste deel van het leider zijn. In de woorden van Kerry Patterson: “Wat mensen uiteindelijk kwalificeert om ‘leider’ genoemd te worden, is hun vermogen om anderen te beïnvloeden om hun gedrag te veranderen en zo belangrijke resultaten te bereiken.”

Wil je meer leren over het toepassen van invloed als leider? Doe gratis deze korte zelfanalyse.

Succes,
Justin

BLOG

Toegepaste training

GERELATEERDE RESOURCES

Doorgroeien naar high-performance?

Wil jij jezelf, je team of organisatie optimaal laten presteren? Wij hebben al veel organisaties mogen helpen om hun uitdagingen op het gebied van leiderschap, teamwork en productiviteit succesvol aan te gaan. Ontdek onze unieke concepten en effectieve aanpak. Stuur ons gerust een bericht om vrijblijvend kennis te maken. Wij zijn benieuwd welke uitdagingen jij aan wilt gaan.

LATEN WE KENNISMAKEN Arrow icon
Pijl VitalTalent blauw