Vaardigheden voor gesprekken
die er echt toe doen

Vaak horen wij van mensen in de zorg dat het haast onmogelijk is om echt goed met collega’s te communiceren. Uitspraken als: “Ik ben er maar mee gestopt en doe gewoon maar mijn werk”, horen wij regelmatig.

Wat ligt daar nu aan ten grondslag? Is het de werkdruk? Waarom wordt er in de gezondheidszorg ogenschijnlijk slecht gecommuniceerd, terwijl het juist daar zo belangrijk is? Patiënten rekenen er tenslotte op dat zij correct en veilig worden behandeld. Toch horen we steeds vaker over de missers die in ziekenhuizen plaatsvinden, vaak met slechte communicatie als oorzaak.

Whitepaper Gezondheidszorg 'Praten is gezond'

Whitepaper: Gezondheidszorg, praten is gezond
De zeven cruciale gesprekken voor beroepskrachten in de gezondheidszorg

DOWNLOAD WHITEPAPER

Effectief leren communiceren in de zorg

Uit onze onderzoeken hebben we geleerd dat niet iedereen die werkzaam is binnen de zorg zich veilig voelt om zich uit te spreken. Vaak vormen hiërarchische verschillen een gevoelsmatige barrière. Of soms heeft men al een aantal keren bijna een conflict gehad, doordat de ander zich meteen aangevallen voelde. We zien dat er in de gezondheidszorg veel situaties voorkomen waarbij de druk hoog is en de stress toeneemt. Communiceren wordt dan moeilijker. Er wordt op dat moment een stevig beroep gedaan op je gesprekstechnieken. We zien dan dat men niet goed weet hoe ze zich uit moeten drukken, er kan bijvoorbeeld angst ontstaan voor de confrontatie, of men communiceert juist veel te direct. Oftewel er is sprake van vlucht- of vechtgedrag.

De juiste gesprekstechnieken in de zorg

Om een cultuur te doorbreken waarbij men zich niet veilig voelt om zich uit te spreken, is het belangrijk om de medewerkers uit te rusten met de juiste gesprekstechnieken. Deze vaardigheden helpen om bijna alles met iedereen bespreekbaar te kunnen maken, zonder dat de ander zich meteen aangevallen voelt. De training Crucial Conversations heeft een sterk model met 8 vaardigheden waarin men leert om in moeilijke situaties, waarbij de meningen uiteenlopen en de emoties hoog oplopen toch de juiste dialoog te voeren, waardoor het gesprek constructief blijft.

Volg het voorbeeld van andere zorginstellingen

Gesprekstechnieken in de zorg zijn belangrijk, het kan zelfs mensenlevens redden. Diverse zorginstellingen hebben veel baat gehad bij onze trainingen. Zij zijn ervan overtuigd dat het verbeteren van de communicatie een positief effect heeft op het functioneren van de medewerkers. Hierdoor is het mogelijk om betere zorg te verlenen aan de patiënten. Wij werken onder andere samen met ZiekenhuisGroep Twente, Leids Universitair Medisch Centrum, Reinier de Graaf Groep en Stichting Voor Regionale Zorgverlening aan het verbeteren van de communicatie.

Wilt u verder kennismaken met onze training Crucial Conversations en ontdekken welke bijzondere vaardigheden en inzichten leiden tot een sterke verbetering van de communicatie? Bekijk dan de trainingspagina van Crucial Conversations of kies uit de onderstaande opties.

standaard-achtergrond-vitaltalent

KENNISMAKEN MET CRUCIAL CONVERSATIONS

informatiepakket-vitaltalent-pictogram

INFORMATIEPAKKET

In het informatiepakket maakt u kennis met de hoogwaardige gesprekstechnieken van Crucial Conversations én onze organisatie. Lees vrijblijvend hoe onze trainingsconcepten kunnen bijdragen aan succesvolle, effectieve communicatie in uw zorgorganisatie.

VRAAG VRIJBLIJVEND AAN
contact-consultant-vitaltalent-pictogram

GESPREK MET CONSULTANT

Crucial Conversations is een krachtige training die meer omvat dan wij u hier kunnen vertellen. Onze Learning en Development Consultants hebben veel ervaring met de toepassing van Crucial Conversations in zorgorganisaties. Zij gaan graag met u het gesprek aan!

VRAAG EEN GESPREK AAN
executive-briefing-vitaltalent-pictogram

LIVE TRAINING PREVIEW

Wij organiseren meerdere keren per jaar een Live Training Preview waarin u aan de hand van Master Trainer Willeke Kremer kennis kunt maken met Crucial Conversations. Ontdek vrijblijvend in twee uur tijd de kracht van deze training!

LEES MEER INFORMATIE
open-training-vitaltalent-pictogram

OPEN TRAINING

Wilt u al direct een flinke stap zetten en hoogwaardige communicatie vaardigheden ontwikkelen bij uzelf en wellicht enkele collega’s? U kunt zich inschrijven voor de open trainingen die meerdere keren per jaar worden gegeven.

BEKIJK DATA & LOCATIES
boek-bestellen-vitaltalent-pictogram

BESTEL HET BOEK

Maak kennis met de methode via het Nederlandstalige boek. Hierin leest u over alle bijzondere vaardigheden en inzichten die het model te bieden heeft. Met meer dan drie miljoen verkochte boeken wereldwijd, wilt u dit niet missen!

BESTEL HET BOEK
webinar-vitaltalent-pictogram

VOLG EEN WEBINAR

Het volgen van een live webinar is een toegankelijke kennismaking met het concept van Crucial Conversations, Master Trainer Willeke Kremer én onze organisatie. U kunt zich vrij inschrijven voor de eerstvolgende webinar.

BEKIJK DATA

ERVARINGEN MET CRUCIAL CONVERSATIONS

Crucial Conversations bevat bijzondere gesprekstechnieken die in de zorg perfect toepasbaar zijn. Goede, heldere communicatie is natuurlijk enorm belangrijk voor iedere zorginstelling, zeker wanneer er veel op het spel staat. De negen vaardigheden van het model zijn afzonderlijk van elkaar al nuttig voor iedere zorgprofessional. Gecombineerd zorgen zij voor een verbetering in functioneren van het individu, maar ook voor een verbetering van belangrijke succesfactoren van de zorginstelling.

Wij gaan graag met u in gesprek om erachter te komen of onze training een meerwaarde zou kunnen bieden voor uw zorgorganisatie. Onze Learning & Development Consultants delen hierin graag hun ervaring vanuit trajecten met andere zorginstellingen. Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie.